Перегляд за Автор "Шпортун, О.М."
Зараз показуємо 1 - 8 з 8
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументВЗАЄМОЗВ’ЯЗОК КРЕАТИВНОСТІ ТА ЕМОЦІЙНОГО ІНТЕЛЕКТУ В ОСІБ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ(Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2021) Шпортун, О.М.; Сидоренко, Ж.В.У статті досліджуються психологічні особливості прояву креативності й емоційного взаємозв’язку в юнацькому віці, вивчається характер їхнього взаємозв’язку. Розглянуті наукові розробки досліджуваних категорій креативності й емоційного інтелекту. Проведене емпіричне дослідження взаємозв’язку креативності й емоційного інтелекту серед осіб юнацького віку. Були використані такі методики: «Діагностика особистісної креативності» О. Тунік, мето дика «Креативність» (модифікація Н. Вишнякової), Методика вимірювання емоційного інтелекту Н. Холла, Діагностика емоційних бар’єрів В. Бойко. Було з’ясовано, що більшості опитуваних притаманні середні показники креативності. Значна частина юнаків та дівчат не прагнуть до ризику, віддають перевагу знайомим способам вирішенням проблемних ситуацій. Є категорія опитуваних із не досить розвиненими інтуїцією й оригінальністю. Проте значна кількість представників вибірки готові обирати складні завдання, мають досить розвинену допитливість та уяву. У результаті емпіричного дослідження було виявлено те, що значна кількість досліджу ваних продемонструвала низькі показники емоційного інтелекту на рівні здатності керувати своїми емоціями, розпізнавання власних емоцій та емоцій інших людей. Половина опитуваних студентів визнають, що нездатність керувати своїми емоціями заважає їм у повсякденному спілкуванні, частина юнаків та дівчат характеризуються низькою готовністю зближатись з іншими людьми на емоційній основі та недостатньою адекватність вираження своїх емоцій та почуттів. Результати кореляційного аналізу дали змогу виявити, що між більшістю показників креативності й емоційного інтелекту наявний позитивний кореляційний зв’язок, зокрема виявлено, що зростання рівня емпатії позитивно корелює з показниками оригінальності, а зростання емоційної стабільності – з інтуїцією. Значну роль у структурі взаємозв’язку між креативністю та емоційним інтелектом відіграє уява. Це є підставою для створення корекційної програми, що дасть змогу розвивати проблемні складові частини емоційного інтелекту, позитивно впливати на розвиток креативності юнаків та дівчат.
- ДокументВІКОВА ТА СПЕЦІАЛЬНА ПСИХОЛОГІЯ(Центр оперативного друку «Документ Принт». Вінниця, 2020) Кушнір, Ю. В.; Оверчук, В.А.; Шпортун, О.М.Навчальний посібник містить лекції з вікової та спеціальної психології, питання для перевірки знань, контрольні питання, словник загальних термінів. У посібнику систематизовано загальний теоретичний матеріал щодо вивчення психологічних особливостей розвитку людини на різних вікових етапах. Навчальний посібник з вікової психології розроблено для студентів усіх форм навчання освітньої програми «Психологія», а також рекомендується педагогічним працівникам, фахівцям інклюзивно-ресурсних центрів
- ДокументМіжпівкульна асиметрія мозку як психофізіологічна основа індивідуально-типологічних особливостей формування почуття гумору(2016) Шпортун, О.М.У статті розкриваються психофізіологічні особливості міжпівкульної асиметрії мозку як основи індивідуально-типологічних особливостей формування почуття гумору. Проводиться аналіз впливу функціональної міжпівкульної асиметрії мозку на емоційні, інтелектуальні, а також фізіологічні особливості розвитку почуття гумору в онтогенезі. Аналіз досліджень міжпівкульної асиметрії мозку дає можливість з'ясувати вплив функціонування кожної з півкуль на формування сприйняття гумору. Дослідження показують, що в процесі формування почуття гумору беруть участь дві функціональних півкулі головного мозку. Оскільки емоція гумору - це інтелектуальна емоція, а розвитку інтелекту сприяють безліч психічних процесів, у формуванні гумору задіяні дві півкулі головного мозку. Права відповідає за емоційну природу гумору (інтонація, звуковисотної мови, швидкість реагування на жарт і т.д.), ліва - за обробку словесної інформації (зміст жарти, категорія, задум, аналіз змісту і т.д.). Проаналізувавши наукові дослідження міжпівкульної функціональної асиметрії мозку людини, його психофізіологічні і нейрохімічні особливості, можна припустити, що люди з більш розвиненою лівою півкулею в сприйнятті гумору будуть більше схильні до проявів гелотофіліі, а «правопівкульні» - проявляти ознаки гелотофобіі і катагеластіцізма. Дослідивши статеві відмінності міжпівкульної асиметрії мозку, можна стверджувати, що при діагностуванні почуття гумору важливо враховувати гендерні особливості функціонування півкуль, адже у чоловіків більш чітко функціонує ліва півкуля, а у жінок - права. Цей факт гендерних особливостей функціонування міжпівкульної асиметрії мозку дає можливість об'єктивної діагностики почуття гумору, а також різних відхилень психіки людини.
- ДокументОсобливості сприйняття гумору особами з нервовими розладами(2015) Шпортун, О.М.Досліджено психологічні особливості сприйняття гумору особами, хворими на депресію, шизофренію, афективні та тривожні розлади. Проведено аналіз клінічних даних розладів гумору здорових людей та хворих на психічні розлади. Припущено, що порушення почуття гумору можуть виникати за розвитку більш грубих інтелектуальних або емоційних порушень, що дозволяє проводити діагностику на ранніх стадіях захворювання. Гумор при цьому виступає інструментом діагностики хвороби.Исследованы психологические особенности восприятия юмора лицами, больными депрессией, шизофренией, аффективными и тревожными расстройствами. Проведен анализ клинических данных расстройств юмора здоровых людей и больных психическими расстройствами. Выдвинуто предположение, что нарушения чувства юмора могут возникать при развитии более грубых интеллектуальных или эмоциональных нарушений, что позволяет проводить диагностику на ранних стадиях заболевания. Юмор при этом выступает инструментом диагностики.
- ДокументПсихофізіологічні основи гумору як позитивної емоції(2016) Шпортун, О.М.У статті розглядаються психофізіологічні основи гумору як позитивної емоції. Фізіологічні теорії емоцій підтверджують той факт, що емоційні переживання тісно пов’язані з вегетативними зрушеннями в організмі. Доведено, що емоція гумору викликає зміни у серцево-судинній, ендокринній а також гуморальній системах організму людини, що в свою чергу безпосередньо має вплив на психосоматичне здоров’я особистості.
- ДокументРозвиток нозологічних особливостей гелотофілії, гелотофобії та катагеластицизму при різних видах психічних розладів(2015) Шпортун, О.М.Наукові психологічні дослідження останніх років свідчать про недостатній рівень висвітлення розладів гумору як емоції. З метою дослідити та виявити нозологічні особливості гелотофобії, гелотофілії та катагеластицизму у 81 чоловіка та 50 жінок, 142 хворих на психічні розлади вивчені особливості впливу діагнозу, статі, а також симптоматики психічних розладів на розвиток гелотофобії, гелотофілії та катагеластицизму. Використовували методи: 1) російськомовна версія шкали гелотофобії GELOPH-15; 2) методика PhoPhiKat -45; 3) шкала гелотофобії GELOPH-15; 4) малюнковий тест Picture-GELOPH, а також психометричний і факторний аналіз методик. Встановили, що основними факторами у формуванні нозологічних особливостей є стать і діагноз, що дало можливість розглянути окремо вплив статевих відмінностей та нозологічну специфіку, а також вплив симптоматики психічних розладів на розвиток гелотофобії, гелотофілії та катагеластицизму. Це свідчить про те, що специфіка проявів гелотофобії, гелотофілії і катагеластицизму може розглядатися як додатковий індикатор глибини порушення психічної діяльності людини.
- ДокументФеноменологія, практика та корекція психологічного здоров’я особистості(2019) Штифурак, В.С.; Шпортун, О.М.У монографії розкрито та систематизовано основні засади психологічного здоров’я. Запропоновано методи та прийоми застосування сучасних досягнень зарубіжних та вітчизняних вчених у формуванні здорового способу життя як засобу самореалізації людини; шляхи становлення психологічно здорової, повноцінно функціонуючої особистості. Автори монографії розкривають критерії психологічного здоров’я, характеризують здорову особистість, пропонують широкий арсенал психопрофілактики, види та засоби психологічної допомоги з метою зміцнення та збереження здоров’я, що забезпечує досягнення оптимального функціонування особистості. У монографії змістовно та розширено подано результати сучасних наукових досліджень з питань психологічного здоров’я. Матеріали монографії можуть бути використаними студентами вищих навчальних закладів, учителями, вихователями, практичними психологами, соціальними педагогами, батьками та широким колом читачів.
- ДокументФізіологічні, гендерні та психологічні відмінності почуття гумору(2016) Шпортун, О.М.У статті визначаються фізіологічні, гендерні та психологічні відмінності почуття гумору. Медико-фізіологічний підхід розглядає гумор, як емоцію, яка має як фізіологічні, так й емпіричні компоненти. Поряд із характерними суб’єктивними почуттями задоволення, розваги і життєрадісності, ця емоція супроводжується цілим рядом біохімічних змін у мозку, вегетативної нервової системи та ендокринної системи, стосується таких речовин, як медіатори, гормони, опіоїди та нейропептиди. Психологічні визначення почуття гумору можна трактувати як комплекс перцептивних, когнітивних, емоційних, фізіологічних та поведінкових процесів. У сфері клінічної психології можна об’єднати у два підходи: кількісний, який фіксує «зниження» почуття гумору у результаті психопатології, і якісний, що передбачає наявність якісної специфіки гумору у хворих різних нозологічних груп. Гендерна психологія рекомендує використовувати гумор відносно характеристик і поведінки, яка витікає безпосередньо із біологічних відмінностей між чоловіками та жінками. У дослідженні ми акцентуємо увагу на такій функції гумору, як терапевтична, згідно із якою сміх заспокоює, покращує зовнішність людини, підвищує імунітет, підвищує стресостійкість