Перегляд за Автор "Швець, Катерина Андріївна"
Зараз показуємо 1 - 4 з 4
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументPR-технології у передвиборчій президентській кампанії у Франції 2017 року(Маріуполь: факультет філології та масових комунікацій Маріупольського університету, 2018) Швець, Катерина Андріївна; Чальцева, Олена МихайлівнаУ сучасних умовах засоби масової комунікації (ЗМК), зважаючи на суспільну важливість, масовість та доступність, мають величезний вплив на політичні процеси, що відбуваються в суспільстві. Здатність охоплювати широкі аудиторії в комунікаційному просторі дає можливість сучасним засобам масової комунікації трансформувати виборчу систему в певному напрямі, з приводу чого в розвинутих суспільно-політичних системах панує теза, що той, хто володіє засобами масової інформації – володіє громадською думкою.
- ДокументКомпаративний аналіз моделей публічної політики «Imperfect democraties» на прикладі Литви та Польщі(Дніпро: Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2022) Швець, Катерина АндріївнаThe article determines that public administration both in democratic states and in states on the way to democracy depends on a number of factors: historical past, economic development, territorial affiliation, global political and integration processes, national characteristics. The level of development of civil society and political culture, the level of trust in public authorities, the development of e-government and e-democracy have a significant influence on the formation of this or that model of public policy of the state, and especially on the formation of “bottom-up” relations. It has been established that the states of imperfect democracy have their own characteristics. Among the characteristic features of the Lithuanian model of public administration, which was formed at various stages of administrative transformations in Lithuania and contributed to the establishment of a two-way connection from top to bottom and bottom to top between the government and society, it is appropriate to include the following: reduction of excessive state regulation; improving the quality of public services; increasing the effectiveness of public authorities; increasing information transparency in the work of state bodies and organizations. On the other hand, in Poland, despite a number of democratic transformations, public administration still remains vertical with certain elements of dialogue politics. Public control is quite effective in the country, a number of e-governance mechanisms have been introduced, but a number of state decisions are implemented without public consultations, performance indicators, audits and expert evaluations are rarely used, and there are no open tenders for filling vacant public positions. Thus, the comparative study conducted in the specified countries using the method of binary longitudinal temporal comparison made it possible to single out the model of public policy of the states of imperfect democracy, which is characterized by a slightly smaller field of interaction between the government and society, the reason for which is the presence, in addition to constructive factors, of a number of destructive factors that inhibit development public policy. Destructive factors include: unclear legislative regulation of the legal status of all participants in the socio-political process, centralization of power, corruption, lack of direct, free elections; absence or ignoring of the referendum institution; lack of an active civil society; low economic development of the state; a small stratum of the middle class; low level of political and legal culture and consciousness; oligarchy and presence of financial clans, etc.
- ДокументКОМПАРАТИВНИЙ АНАЛІЗ МОДЕЛЕЙ ПУБЛІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ЛІБЕРАЛЬНИХ ДЕМОКРАТІЙ НА ПРИКЛАДІ ШВЕЦІЇ ТА НОРВЕГІЇ(Дніпро: Дніпровський національний університет імені Олеся Гончара, 2022) Швець, Катерина АндріївнаThe article examines the Scandinavian model of public administration, which is characterized by a corporate decision-making system (state – trade unions – employers), in which the role of coordinator in this structure is assigned to the authorities. It was determined that the state assumes responsibility for providing the population with social benefits and exercises control over the economy, promoting fair competition, safe working conditions and employment of the population. Characteristic features are a high level of trust of citizens in public authorities and their participation in decision-making (through a referendum, consultations with the public, trade unions), openness and accountability of public authorities to the population. It is highlighted that the studied Scandinavian countries, Sweden and Norway, are leaders in the world in terms of the standard of living of the population, economic development, ensuring social standards and political stability, which is a guarantee of the high competitiveness of the Scandinavian countries. It is noted that different levels of government (state, regional, local) work together on favorable conditions for the country’s development and on ensuring quality living conditions for its citizens. A reliable basis for ensuring the high competitiveness of the countries under study is the balanced and effective functioning of all subsystems within the nation. Scandinavian countries are able to maximally combine progressive political and economic development and a high level of social security in modern conditions, which is a necessary condition for achieving high competitiveness in the world. Thus, the comparative study conducted in the mentioned Scandinavian countries using the method of binary longitudinal temporal comparison made it possible to single out a model of public policy of liberal democratic states, in which effective interaction between the government and society regarding the development and implementation of political decisions is established. Constructive factors that affect the relationship between the government and society and contribute to the functioning of this model of public policy are: clear legislative regulation of the legal status of all participants in the socio-political process; high level of political and legal culture and consciousness; stable economy; the activity of expert groups, the presence of independent institutes of control over the activities of the authorities, and others. The number of constructive factors of influence in these states significantly exceeds the level of destructive ones. An important condition for the functioning of public policy in liberal democracies is the presence of feedback between the government and society.
- ДокументПУБЛІЧНА ПОЛІТИКА ТА ДЕРЖАВНЕ УПРАВЛІННЯ Методичні рекомендації для здобувачів ОС «Магістр» спеціальності 061 Журналістика(Вінниця: ДонНУ імені Василя Стуса, 2023) Чальцева, Олена Михайлівна; Швець, Катерина АндріївнаМетодичні рекомендації для вивчення дисципліни «Публічна політика та е-демократія» зі спеціальності 061 Журналістика для здобувачів ОС «Магістр» включають програму курсу, яка дає змогу розкрити специфіку, значення й сутність кожної теми; плани семінарських занять, тематику кваліфікаційних (магістерських) робіт, есе та доповідей; зміст практичних завдань, які можуть буди використані для написання модульних контрольних робіт та кваліфікаційної (магістерської) роботи; списки рекомендованої літератури та питання до заліку / іспиту, які можуть бути використані для підготовки до семінарів, заліків, іспитів і написання рефератів, наукових доповідей, статей і контрольних робіт.