Перегляд за Автор "Мовчан, Р. О."
Зараз показуємо 1 - 16 з 16
Результатів на сторінці
Налаштування сортування
- ДокументАНАЛІЗ ЗАКОНОДАВЧИХ ЗМІН, НАПРАВЛЕНИХ НА ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВОЇ ПРОТИДІЇ КІБЕРЗЛОЧИННОСТІ В УМОВАХ ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ(Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2022) Мовчан, Р. О.the Criminal Code of Ukraine on Improving the Effectiveness of Combating Cybercrime under Martial Law”. In particular, the study made it possible to formulate the author’s recommendations for solving the most complex law enforcement problems, as well as to propose changes to the Criminal Code of Ukraine aimed at eliminating the shortcomings of the Law under consideration, the adoption of which will contribute to the achievement of the highest efficiency of the relevant criminal law prescriptions. Criticized the position that in order to qualify the relevant encroachments under Part 5 of Art. 361 of the Criminal Code, it is not required that they be committed “using the conditions of martial law”, but it is enough to commit them under martial law and inflict the consequences provided for in part 3 or part 4. It is summarized that the direct result of such a legislative step was that now, for example, banal, but unauthorized viewing of television programs committed in wartime conditions should receive a criminal legal assessment with reference to Part 5 of Art. 361 of the Criminal Code. A hypothesis is put forward regarding the unjustified severity and sanctions provided for by most other parts of Art. 361 of the Criminal Code of punishments. The inexpediency of linking increased responsibility for unauthorized interference with both “creating the danger of severe technological accidents or environmental disasters, death or mass illness of the population or other serious consequences” (part 4 of article 361 of the Criminal Code), and with “commission during martial law ”(part 5 of article 361 of the Criminal Code). The erroneousness of the withdrawal of the previously existing in the footnote Art. 361 of the Criminal Code of a fundamentally important reservation that when assessing “significant damage”, the mentioned property equivalent should be taken into account only when such damage consisted in causing material damage, which led to a significant and unjustified narrowing of the scope of potential application of Part 4 of Art. 361 of the Criminal Code.
- ДокументАНАЛІЗ ЗАКОНОДАВЧОГО РІШЕННЯ ПРО ПОСИЛЕННЯ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА МАРОДЕРСТВО(Ужгород: Ужгородський національний університет, 2022) Мовчан, Р. О.The article is devoted to the analysis of the legislative decision on strengthening criminal liability for looting. According to the results of the study, firstly, he presented his own vision of those controversial provisions, the mastery of which can cause the greatest difficulties for both ordinary citizens and law enforcement, and secondly, identified and proposed proposals to eliminate inherent shortcomings of the Act. will most likely have a negative impact on the effectiveness of the relevant criminal law prohibitions. In particular, it is proved that under parts four of Articles 185, 186, 187, 189, 191 of the Criminal Code of Ukraine as «committed under martial law (state of emergency)» should be qualified as the terrain and circumstances of their commission, ie whether they were directly related to the use of the mentioned conditions (in case of martial law or state of emergency). At the same time, it was concluded that the differentiation of liability should be associated only with the commission of criminal offenses against property in question «using the conditions of martial law or state of emergency», which should be mentioned in the improved versions of the ban in question. provisions». In addition, the provision is substantiated that the list of acts provided for by the Law of Ukraine of March 3, 2022, for which responsibility should be strengthened in case of their commission in martial law or state of emergency, should be supplemented by violations of Article 190 («fraud»), 262 (« illegal possession of firearms (except smooth-bore hunting), ammunition, explosives, explosive devices or radioactive materials») and 289 («illegal possession of a vehicle») of the Criminal Code of Ukraine.
- ДокументАНАЛІЗ КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВОЇ НОВЕЛИ ПРО НЕСАНКЦІОНОВАНЕ ПОШИРЕННЯ ВІЙСЬКОВО ЗНАЧУЩОЇ ІНФОРМАЦІЇ (СТ. 114-2 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ)(Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2022) Мовчан, Р. О.The article analyzes a criminal law novel dedicated to the regulation of responsibility for the unauthorized dissemination of information about the direction, movement of weapons, weapons and ammunition to Ukraine, the movement, movement or deployment of the Armed Forces of Ukraine or other military formations formed in accordance with the laws of Ukraine, committed in the conditions military or state of emergency (Article 114-2 of the Criminal Code of Ukraine). It was established that criminally punishable under Art. 114-2 of the Criminal Code of Ukraine recognizes: a) exclusively “dissemination” of information; b) an exhaustive list of which is given in parts 1 and 2 of the criminal law prohibition under consideration; c) what (distribution) does not have to be public and “primary” (may be non-public and “secondary”). It is argued that the norm under consideration should not refer to information about “weapons (weapons) and ammunition”, but to the general, broader concept of “military goods”. It has been proved that the degree of public danger of each of the actions referred to in Articles 111, 113, 114-1 and 114-2 of the Criminal Code of Ukraine is significantly increased when they are committed both under martial law and during an armed conflict, a special period or a state of emergency, and therefore, in all the above-mentioned compositions, each of these signs must be recognized either as a crime-forming or qualifying one. The provision is substantiated that the one mentioned in Part 3 of Art. 114-2 of the Criminal Code of Ukraine, the reference to “the purpose of providing such information to the state carrying out armed aggression against Ukraine, or its representatives, or other illegal armed groups” should be excluded from the prohibition under consideration.
- ДокументВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОСОБНИЦТВО ДЕРЖАВІ-АГРЕСОРУ: ПРОБЛЕМИ КВАЛІФІКАЦІЇ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ КРИМІНАЛЬНОГО ЗАКОНУ(Харків: Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, громадська організація «Всеукраїнська асоціація кримінального права»., 2022) Дудоров, О. О.; Мовчан, Р. О.From the moment of the open attack by the Russian Federation, the issues of criminal law response to encroachments on the foundations of Ukraine’s national security, which have not been resolved since the beginning of the war in 2014, have reemerged. Among the most urgent was the question of whether provisions of criminal law in force as of February 24, 2022 ensured the possibility of providing a proper assessment of the actions of persons who in various forms assist the aggressor state. The first decision made in order to solve this issue was the introduction of Article 111-1 «Collaborative activity» to the Criminal Code of Ukraine. Due to the belief of the People’s Deputies of Ukraine in the inadequacy of such a legislative step, another criminal law prohibition has appeared – Art. 111-2 «Assistance to the aggressor state». The purpose of the research is in critical understanding of the debatable aspects of the criminal law novel about aiding the aggressor state, based on the results of which scientifically based recommendations should be developed in order to improve relevant provisions of the current criminal law and practice of its application. It has been proven that, despite the noble intentions of the parliamentarians, the inclusion of Art. 111-2 «Assistance to the aggressor state» has increased both the conflicting nature of the domestic criminal law and the legal uncertainty partially inherent in it, and also forces us to once again talk about excessive criminalization. Among the achievements of the legislative work related to the construction of the criminal law prohibition dedicated to aiding the aggressor state, one can only include the non-use in the current wording of Art. 111-2 of the Criminal Code of unjustifiably abstract phrases «other voluntary interaction with representatives of the aggressor state» and «any cooperation with representatives of the aggressor state». Based on the example of criminal law assessment of such manifestations of assistance to the aggressor state, such as the transfer of material resources to the armed formations of the aggressor state and the implementation or support of the decisions and/or actions of the aggressor state, armed formations and/or the occupation administration of the aggressor state, the problematic nature of differing analyzed crime from collaborative activity, treason and justification, recognition as legitimate, denial of armed aggression of the Russian Federation against Ukraine, glorification of its participants has been demonstrated. The problem, which has risen as a result of the partially inappropriate duplication of legislative material, is proposed to be solved in one of three ways to optimize the articles of the Criminal Code on liability for treason, collaborative activity and assistance to the aggressor state.
- ДокументЗАКОНОДАВЧІ НОВЕЛИ ЩОДО ДИФЕРЕНЦІАЦІЇ КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ОХОРОНИ АБО ВИКОРИСТАННЯ НАДР ТА НЕЗАКОННЕ ВИДОБУВАННЯ КОРИСНИХ КОПАЛИН(Херсон: МІЖНАРОДНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БІЗНЕСУ І ПРАВА, 2022) Дудоров, О. О.; Мовчан, Р. О.Статтю присвячено аналізу положень Закону України від 15 липня 2021 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо посилення відповідальності за незаконне видобування корисних копалин», на підставі якого статтю 240 Кримінального кодексу України (КК) викла дено у новій редакції. З’ясовано обґрунтованість законодавчих новел, пов’язаних із диферен ціацією кримінальної відповідальності за порушення правил охорони або використання надр і незаконне видобування корисних копалин. Підтримано рішення законодавця розширити коло кваліфікуючих ознак аналізованого злочину за рахунок вказівки на його вчинення за попередньою змовою групою осіб, організованою групою і службовою особою з використанням службового становища. Водночас констато вано порушення вимоги системності кримінального закону у частині визначення нормативних підстав відповідальності за інші кримінальні правопорушення проти довкілля. Критично оцінено: заміну у статті 240 КК повторності як кваліфікуючої ознаки на спеціальний рецидив; збереження традиційної диференціації кримінальної відповідальності за порушення правил охорони надр, з одного боку, і правил використання надр, з іншого. Встановлено, що, не дивлячись на загалом схвальну ідею законодавця посилити караність порушення правил охорони або використання надр, незаконного видобування корисних копалин (у частині застосування штрафів), внаслідок набрання чинності Законом України від15 липня 2021 р. утворився кричущий і неприйнятний дисбаланс між ступенем суворості покарань у виді штрафу, закріплених у санкціях частини 1 статті 240 і частини 2 цієї статті КК. На підставі вивчення матеріалів судової практики і з посиланням на напрацювання кримінально-правової науки обґрунтовано положення про безпідставність конструювання санкції частини 3 статті 240 КК як безальтернативної. Доведено, що у санкціях статей КК про відповідальність за кримінальні правопорушення проти довкілля поряд із позбавленням волі на певний строк варто вказати на альтернативний основний вид покарання у виді штрафу
- ДокументКВАЛІФІКУЮЧІ ОЗНАКИ САМОВІЛЬНОГО ЗАЙНЯТТЯ ЗЕМЕЛЬНОЇ ДІЛЯНКИ ТА САМОВІЛЬНОГО БУДІВНИЦТВА: ПРОБЛЕМИ КОНСТРУЮВАННЯ ТА ШЛЯХИ ВДОСКОНАЛЕННЯ ЗАКОНОДАВСТВА(Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2020) Мовчан, Р. О.The article is devoted to the identification of legislative shortcomings in the design of qualifying signs of criminal offenses provided for in Article 197-1 of the Criminal Code of Ukraine. Taking into account the content of the main direct object of unauthorized occupation of a land plot, the provision is substantiated that all qualified offenses provided for in Article 197-1 of the Criminal Code of Ukraine must be designed as material ones. It was revealed that the average amount of damage caused as a result of the commission of a criminal offense provided for in part 1 of Article 197-1 of the Criminal Code of Ukraine is approximately 10 times higher than the same indicator that is recorded in the commission of a criminal offense provided for in part 2 of Article 197-1 of the Criminal Code Ukraine. It is argued that, based on the “anti-proprietary” nature of the unauthorized occupation of a land plot, the infliction of significant damage in cases of this encroachment must be recognized as a circumstance that significantly increases the degree of its public danger, that is, meets the basic requirement that criminal law science puts forward to the circumstances, claiming to be recognized as qualifying signs. In addition, with the help of the examples given in the article, it is demonstrated that the considered feature does not contradict another fundamental criterion: it is relatively common (not isolated), but does not accompany most of the criminal offenses under consideration. Also substantiated is the provision that the system of especially qualifying signs of the investigated composition of a criminal offense should be supplemented by indicating the unauthorized occupation of a land plot, which has caused significant (new part 3) and grave damage (new part 4). It is argued that the title of the improved Art. 197-1 of the Criminal Code of Ukraine, it is not worth mentioning unauthorized construction (next to the unauthorized occupation of a land plot), as well as to provide for its qualifying features in this article.
- ДокументКРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВА ЗАБОРОНА ЩОДО НЕЗАКОННОГО ВИКОРИСТАННЯ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ: СУМНІВНА ЗАКОНОДАВЧА НОВЕЛА(Миколаїв: Луганський державний університет внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка, 2022) Дудоров, О. О.; Мовчан, Р. О.Статтю присвячено аналізу кримінального правопорушення, передбаченого стат-тею 201-2 Кримінального кодексу України «Незаконне використання з метою отриман-ня прибутку гуманітарної допомоги, благодійних пожертв або безоплатної допомоги». З’ясовано обґрунтованість появи цієї кримінально-правової новели та її вплив на правоза-стосування, визначено перспективи розвитку кримінального закону у відповідній сфері. Висвітлено неузгодженості аналізованої кримінально-правової заборони з поло-женнями регулятивного законодавства – законами України «Про гуманітарну допо-могу» і «Про благодійну діяльність та благодійні організації». Зокрема, встановлено, що нецільове використання гуманітарної допомоги, благодійних пожертв, відмінне від ро-зпорядження таким майном з метою отримання прибутку, не утворює складу розгля-дуваного кримінального правопорушення. Доведено, що в переважній більшості випа-дків дії, заборонені чинною редакцією ст. 201-2 КК, за її відсутності визнавались б розк-раданнями і кваліфікувались б за однією з частин ст. 191 КК як привласнення, розтрата або заволодіння чужим майном шляхом зловживання службовою особою своїм службо-вим становищем. З’ясовано, що доповнення КК ст. 201-2 є черговим проявом невиправ-даної казуїстичності кримінального закону. Аргументовано положення про помилко-вість розміщення досліджуваної заборони серед статей КК про відповідальність за кри-мінальні правопорушення у сфері господарської діяльності. Показано, що на сьогодні недоліки, притаманні караності незаконного використання гуманітарної допомоги, благодійних пожертв частково усуваються шляхом звернення до ч.3 ст. 201-2 КК за та-кою кваліфікуючою ознакою, як вчинення дій під час воєнного стану. Обґрунтовується положення про доцільність виключення з КК досліджуваної кримінально-правової заборони як непотрібного прояву надмірної (надлишкової) кри-міналізації.
- ДокументКримінально-правова протидія «бурштиновим» правопорушенням: аналіз останніх законодавчих новел(Київ: Національної академії внутрішніх справ, 2020) Мовчан, Р. О.The purpose of the article is scientific analysis of the validity of the domestic parliamentarians’ decision to supplement the Criminal Code of Ukraine with Art. 240-1 and to update the current version of Art. 254, which led to the emergence of three new parts in its structure, as well as determination of the prospects for the development of criminal legislation in the relevant area. To achieve the declared goal, the methodology has been chosen, the tools of which made it possible to objectively study the relevant decision by the legislator. When covering the analyzed issues, philosophical, general scientific and specific scientific methods have been used. In particular, the method of systemic and structural analysis has been used both in the study of the links of the analyzed criminal law prohibitions with the legal system of Ukraine as a whole, and also with other norms and institutions of the General and Special Parts of the Criminal Code of Ukraine. A sample study of criminal proceedings, court decisions (specific sociological method) has been carried out. The statistical method made it possible to analyze the corresponding quantitative and qualitative indicators. The comparative method was used to clarify the approaches by foreign states to regulate liability for criminal offenses, which are identical in content. The scientific novelty of the work is based on the fact that the author was one of the first in the domestic criminal law doctrine to prove that the method of improving the mechanism of criminal law counteraction to «amber» offenses, chosen by the legislator and implemented by the Law of December 19, 2019, is not successful. It has been conclusions that instead of supplementing the current criminal law with another special criminal law prohibitions (Article 240-1 and parts 2, 3 and 4 of Article 254 of the Criminal Code of Ukraine), the legislator should have followed the different path, based on improving the existing general norms (Art. 240 and Part 1 of Art. 254 of the Criminal Code of Ukraine), the protective potential of which is quite sufficient for the purpose of effective criminal law protection of the relevant public relations.
- ДокументКРИМІНАЛІЗАЦІЯ ДІЯНЬ, ПЕРЕДБАЧЕНИХ СТАТТЯМИ 366-2 ТА 366-3 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ: АНАЛІЗ НА ПРЕДМЕТ ВІДПОВІДНОСТІ ПРИНЦИПУ СУСПІЛЬНОЇ НЕБЕЗПЕКИ(Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2022) Мовчан, Р. О.; Янівський, В.М.The article is devoted to the study of the public danger of such acts as declaring false information and failure by the subject of declaring to submit a declaration of a person authorized to perform the functions of the state or local self-government (Articles 366-2, 366-3 of the Criminal Code of Ukraine). Based on the results of the study, a scientifically substantiated conclusion is made that such a danger is sufficient to classify the offenses under consideration as criminally unlawful. In particular, this is due to the fact that the declaration of false information and the failure of the declaration subject to submit the relevant declaration destroy the role of the relevant financial control measure and create a danger in the form of corruption in Ukraine. There is support for the view that a declaration should be considered a type of official document. Given this, it is concluded that it is inappropriate to introduce administrative responsibility for the corresponding violations of financial control, which should be recognized as criminally punishable actions, because it is hardly possible to find at least some logical explanations for why this type of forgery is less dangerous than all the others. The logic of the proposed approach is confirmed by referring to the relevant foreign experience of the post-Soviet countries, which, like Ukraine, have either already successfully implemented their European integration aspirations, or are just striving for it. At the same time, it is emphasized that all previous conclusions relate only to one of the principles of criminalization – the principle of sufficient public danger, and therefore are not automatic evidence of the need for criminalization of all these manifestations, a conclusion about which can only be made on the basis of a comprehensive study of all developed criminal law the doctrine of the principles of criminalization, in particular, the principles of the relative prevalence of the act, the procedural feasibility of prosecution, etc.
- ДокументОНОВЛЕННЯ СТАТТІ 203–2 КРИМІНАЛЬНОГО КОДЕКСУ УКРАЇНИ ЯК НАСЛІДОК СКАСУВАННЯ ЗАБОРОНИ ГРАЛЬНОГО БІЗНЕСУ: АНАЛІЗ НА ПРЕДМЕТ ВІДПОВІДНОСТІ ПРИНЦИПУ СУСПІЛЬНОЇ НЕБЕЗПЕКИ(Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2020) Мовчан, Р. О.; Драчевський, Є. Ю.The article attempts to resolve the question of whether the lifting of the ban on gambling in Ukraine and the subsequent update of Article 203–2 of the Criminal Code of Ukraine comply with the principle of criminalization (decriminalization) as a principle of public danger. The appeal to the relevant issues is explained by the lack of research of the latter in the domestic criminal law science, as well as the lack of a unified position on it. According to the results of the study of the public danger of the gambling business (gambling), two main areas of threats have been identified, in which the gambling business is determined to cause significant harm: 1) economic security of the state and the economic system; 2) the moral and ethical component of human life and mental health. Based on this, it is stated that the type of activity in question must be considered socially dangerous. At the same time, it is concluded that the nature and degree of this public danger is one that does not require an absolute ban on this type of activity and, accordingly, the establishment of criminal liability for any violations of this ban – as it was done under the Law of Ukraine May 15, 2009 “On the prohibition of the gambling business in Ukraine” – and its proper state regulation with criminal liability only for the most dangerous violations of the established procedure for carrying out relevant activities – which was declared the purpose of the Law of Ukraine of 14 July 2020 regulation of activities for the organization and conduct of gambling. Given the above, it is summarized that the decision of the domestic parliamentarians, including the wording of Article 203–2 of the Criminal Code of Ukraine in its new version, must be considered quite justified and socially conditioned.
- ДокументПРО КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВУ АДЕКВАТНІСТЬ КРИМІНАЛІЗАЦІЇ ЗЛОВЖИВАНЬ НА ОПТОВИХ ЕНЕРГЕТИЧНИХ РИНКАХ(Одеса: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2022) Мовчан, Р. О.Стаття присвячена критичному аналізу рішення Верховної Ради України про до- повнення Кримінального кодексу України двома новими статтями 222-2 та 232-3, за результатами якого були зроблені науково обґрунтовані висновки про соціальну обу- мовленість цих змін, зокрема, їхню відповідність такому принципу криміналізації, як принцип кримінально-політичної адекватності криміналізації. За наслідком написан- ня статті було доведено помилковість обраного парламентаріями та втіленого Законом України від 19 червня 2020 р. «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо спрощення залучення інвестицій та запровадження нових фінансових інструмен- тів» способу удосконалення кримінального законодавства та зроблено загальний висновок про те, що при доповненні Кримінального кодексу України статтями 222-2 та 232-3 було грубо порушено принцип кримінально-політичної адекватності криміналізації
- ДокументПРО РЕКРИМІНАЛІЗАЦІЮ ТОВАРНОЇ КОНТРАБАНДИ В КОНТЕКСТІ ЄВРОІНТЕГРАЦІЙНИХ ПРАГНЕНЬ УКРАЇНИ(Миколаїв: Луганський державний університет внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка, 2021) Дудоров, О. О.; Мовчан, Р. О.Статтю присвячено проблемі відновлення кримінальної відповідальності за това- рну контрабанду в Україні. З урахуванням здобутків вітчизняної кримінально-правової науки, матеріалів правозастосовної практики, результатів соціологічних опитувань і на підставі аналізу супровідних документів до відповідних законопроєктів з’ясовано соці- альну обумовленість криміналізації контрабанди товарів, проаналізовано аргументи «за» і «проти» її рекриміналізації. Досліджено іноземний досвід криміналізації вказаного різновиду контрабанди. Пояснено, чому для порівняльно-правового аналізу обрано передусім законодавство Єв- ропейського Союзу. Зроблено застереження щодо запозичення європейського досвіду кримінально-правової боротьби з товарною контрабандою.
- ДокументРИЗИКИ ОДНОРАЗОВОГО ДОБРОВІЛЬНОГО ДЕКЛАРУВАННЯ В АСПЕКТІ ПОДАТКОВОЇ ЗЛОЧИННОСТІ(Запоріжжя: Запорізький національний університет, 2022) Довгань, Б.В.; Мовчан, Р. О.The article raises the issue of Ukrainian tax amnesty (2021) certain risks in the context of analyzing the crime rate in the field of the tax and fee evasion. It was suggested that a one-time (special) voluntary declaration was a way to justify the ineffective activity of law enforcement agencies to investigate criminal offenses under Art. 212 of the Criminal Code of Ukraine. It was established that the low filling of the state budget from the tax amnesty could be explained by the close connection of the criminal offense for the tax and fee evasion and other criminal offenses that were not subject to declaration. It is analyzed that, one-time (special) voluntary declaration can serve as bait to detect illegally legalized income and a number of other criminal offenses in the field of taxation and, on the other hand, – most taxpayers can not use the declaration because for the most part, except in violation of Art. 212 and 212-1 of the Criminal Code of Ukraine, there is a set of other criminal acts. It is determined that the lack of a comprehensive strategy for the state to withdraw from the tax amnesty is an obstacle to the declaration implementation. It is emphasized that the adoption of the law on indirect methods of tax control needs the attention of the legislator taking into account the strengthening of responsibility for those taxpayers who did not use the tax amnesty and those who used but will continue to evade payment or will be involved in various illegal tax schemes or misled the state about the absence of illegal assets at the time of declaration. It is substantiated that the current state of the state’s economy and the military action on the territory of Ukraine prevent the receipt of the most positive results of the tax amnesty.
- ДокументРОЗВИТОК ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ ПРО КРИМІНАЛЬНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ У СФЕРІ ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ: ПРОБЛЕМИ І ТЕНДЕНЦІЇ(Миколаїв: Луганський державний університет внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка, 2020) Дудоров, О. О.; Мовчан, Р. О.The article provides analyses of the development trends of the legislation of Ukraine on liability for economic criminal offenses over the past five years. Such trends are determined by the analysis of legislative innovations related to the criminalization of timber smuggling, legali-zation of gambling and reducing pressure on business. The analysis has allowed to make sure that during this period state criminal law policy in terms of combating criminal offenses in the field of economic activity in Ukraine has not under-gone radical changes. Two major trends in this policy, initiated by the Law of Ukraine of No-vember 15, 2011 "On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on the Humanization of Liability for Offenses in the Sphere of Economic Activity", remain: first, giving preference to special (casuistic) criminal law prohibitions, reference to which allows only a fragmentary response to the presence of certain economic abuses. Instead, com-prehensive and systematic approach to criminal law protection of economic and financial activ-ities is preferable. Such approach (though not without its own flaws) was embodied in the orig-inal version of Section VII of the Special Part of the current Criminal Code of Ukraine, which was characterized by the presence of general provisions, such as Articles 201 "Smuggling" and 202 "Violation of rule of engagement in economic and banking activities"; second, exaggeration of the role of the repressive influence of criminal law prohibitions as a factor, which worsens business climate and hinders normal development of economic rela-tions. As a result, there is humanization of criminal liability for committing economic and simi-lar criminal offenses, which is carried out in various forms and at the same time is usually un-founded and does not take into account criminal law doctrine recommendations.
- ДокументУ ПОШУКАХ ОПТИМАЛЬНОЇ МОДЕЛІ КРИМІНАЛЬНО‑ПРАВОВОЇ ПРОТИДІЇ НЕЗАКОННОМУ ГРАЛЬНОМУ БІЗНЕСУ В УКРАЇНІ(Одеса: Одеський національний університет імені І. І. Мечникова, 2021) Мовчан, Р. О.; Драчевський, Є. Ю.У статті розглядаються проблеми вдосконалення кримінальної відповідальності за незаконну діяльність з організації або проведення азартних ігор, лотерей. Проаналізовано доктринальні позиції з цього приводу, а також відповідний іноземний досвід. Робиться висновок, що Кримінальний кодекс України неодмінно має бути доповнений загальною нормою, яка буде передбачати кримінальну відповідальність за усі найбільш суспільно небезпечні прояви порушень встановленого порядку зайняття господарською діяльніс- тю. Водночас констатується, що такий крок може бути реалізований лише після кропіт- кої роботи як вітчизняного законодавця, так і науковців, зважаючи на що резюмується, що на сьогодні оптимальним способом кримінально-правової протидії незаконному грального бізнесу є наявність відповідної спеціальної норми (ст. 203–2 Кримінального кодексу України).
- ДокументІСТОТНА ШКОДА ЯК НАСЛІДОК НЕЗАКОННОЇ ПОРУБКИ ЛІСУ: РЕТРОСПЕКТИВА, СЬОГОДНІШНІЙ СТАН І ПЕРСПЕКТИВА КРИМІНАЛЬНОГО ЗАКОНУ(Миколаїв: Луганський державний університет внутрішніх справ імені Е.О. Дідоренка, 2022) Дудоров, О. О.; Мовчан, Р. О.; Письменський, Є. О.The article is devoted to the analysis of substantial damage as a mandatory feature of the objective aspect of the crime provided for in Art. 246 of the Criminal Code of Ukraine "Illegal felling or illegal transportation, storage, sale of forest". The content and meaning of the indicated constitutive feature were investigated both in the law-making and law-en-forcement plane. It was established that the legislative approach to determining the content of socially dangerous consequences as part of the crime provided for in Art. 246 of the Criminal Code, in the form of substantial damage, has been changed several times. The factors that led to the rejection of the evaluative nature of this feature (in the part of the property component), as well as the shortcomings of the original one (implemented on the basis of the Law of Ukraine dated September 6, 2018 "On Amendments to Certain Legislative Acts of Ukraine on the Preservation of Ukrainian Forests and prevention of illegal export of unprocessed timber") formalization of significant damage. It is proven that the legal positions formulated by the Supreme Court signal the need for comprehensive improvement of the criminal law in order to form an appropriate system of qualifying features that would be consistent with the features of the main components of crimes and correspond to the achievements of the doctrine of criminal law. It is shown that the use in Part 2 of Art. 246 and part 3 of this article of the Criminal Code are actually the same types of sentencing disposition. It has been proven that the elements of the crime pro-vided for in Part 1 of Art. 246 and part 3 of this article of the Criminal Code, can be consid-ered homogeneous, but not basic and qualified, respectively. Arguments are presented in favor of the provision on the perspective of constructing illegal logging, committed in spe-cially protected forests, as a material crime. Criticized (in particular, due to the finding of a violation of the principle of legal cer-tainty) the legislative decision on the construction of the composition of the crime provided for in Art. 246 of the Criminal Code, as an offense with variable actions. Some shortcomings of the draft provisions of the new Code of Criminal Procedure, dedicated to the acquisition of natural resources and handling of illegally extracted natural resources, have been clari-fied.